2016
Sociale projecten en sociale huisvesting

Welke uitdaging vormde de inspiratie voor uw project?

Duurzame mode zichtbaar en beschikbaar maken voor een breed publiek is in het kort de missie van ondernemer Cécile Scheele, oprichtster van Goodbrandz. Goodbrandz is in 2011 opgericht en koopt en verspreidt mode die op milieuvriendelijke wijze en onder goede arbeidsomstandigheden geproduceerd is.

Het bedrijf kiest er bewust voor om de producten niet in de eigen winkels te verkopen. In plaats daarvan worden de duurzame broeken, pakken, blouses en tassen nu verkocht in 400 reguliere modewinkels in Nederland, waarmee Goodbrandz toegang heeft tot een breed publiek.

Op welke manier is de benadering van het project innovatief?

Goodbrandz laat zien dat duurzame mode een goed en betaalbaar alternatief is voor ‘gewone’ kleding. De prijs van de merken is vergelijkbaar met die van andere modemerken. Als je een gewone spijkerbroek koopt, betaal je niet alleen voor de productiekosten, maar vooral voor het merk. Dat laatste aspect speelt met Goodbrandz-merken veel minder. De kleding wordt dus tegen een concurrerende prijs verkocht en er wordt gebruikgemaakt van duurzame productiemethoden.

Welke impact had Triodos Bank op dit project?

Zelfs in de modewereld moet je geld uitgeven om geld te verdienen. Als inkoper en distributeur van kleding koopt Goodbrandz mode-artikelen van duurzame producenten. De collectie moet gevormd worden. En de voorraden moeten tijdelijk opgeslagen worden zodat de levering aan de winkels niet onderbroken wordt. En dit kost allemaal geld. Goodbrandz krijgt pas betaald als de winkelier de goederen daadwerkelijk koopt. Triodos Bank verschaft kapitaal waarmee het bedrijf de periode tussen inkoop van de fabrieken en verkoop aan de winkels kan overbruggen.

Welke impact heeft het project gehad op de sector?

Elk jaar organiseert Goodbrandz de Dutch Sustainable Fashion Week, die in 2017 van 6 tot 15 oktober gehouden zal worden. Ontwerpers van duurzame mode tonen hier hun nieuwste creaties. De verschillende activiteiten en modeshows in die week stimuleren de mode-industrie om positieve verandering te omarmen.

Het bedrijf wil aan het publiek laten zien dat er een echt alternatief voor reguliere mode is, en dat is het belangrijkste. Onderzoek door Goodbrandz laat zien dat 68% van de Nederlandse vrouwen voor duurzame mode zou willen kiezen, maar dat slechts 11% weet waar die te krijgen is.

Welke impact heeft het project op de gemeenschap?

De mode-industrie is een vervuiler; zo worden er veel chemische stoffen gebruikt. Daarnaast kost de productie van een essentiële grondstof zoals katoen veel water. En de arbeidsomstandigheden in werkplaatsen en kledingfabrieken in landen als India en Bangladesh zijn vaak erg slecht. Regelmatig zien we voorbeelden van uitbuiting, kinderarbeid en lange werkdagen van wel 16 uur. Het loon is vaak laag en het werk onveilig.

De negatieve impact op mens en milieu weerspiegelt het belang van duurzame mode gemaakt onder eerlijke en rechtvaardige omstandigheden.

Op welke manier deelt het project de visie van Triodos Bank?

Als het gaat om duurzaamheid loopt de modesector achter op andere sectoren zoals landbouw en de voedingsindustrie. Het aanbod biologisch en fair trade voedsel is de laatste jaren enorm gegroeid. Dat kan niet gezegd worden voor duurzame kleding.

Triodos Bank hecht belang aan samenwerking met een innovatief bedrijf als Goodbrandz, dat duurzame kleding stevig op de kaart zet. Goodbrandz levert baanbrekend werk in de mode-industrie en fungeert als inspiratie voor positieve verandering.