2017
Duurzaam vastgoed en duurzame hypotheken voor particulieren

Welke uitdaging vormde de inspiratie voor uw project?

Toen ik bij Vitsœ begon, was het bedrijf in Duitsland gevestigd en was het productdesign de verantwoordelijkheid van Dieter Rams, die ook leiding gaf aan de ontwerpafdeling van Braun. Dieter is een van meest vooraanstaande industriële ontwerpers van de twintigste eeuw. Voor Dieter staat bij productdesign de mens centraal en hij vindt dat een goed ontwerp innovatief, nuttig, gebruiksvriendelijk en niet schreeuwerig moet zijn, een lange levensduur moet hebben en milieuvriendelijk moet zijn. Daarom richt Vitsœ zich al bijna 60 jaar op het maken van producten die lang meegaan; die gerepareerd en uitgebreid kunnen worden; producten die tijdloos blijven. Ik heb me pas achteraf – toen de milieubeweging in opgang kwam– gerealiseerd dat Vitsœ al sinds de jaren vijftig milieukwesties aanpakt door een nuchtere aanpak gericht op het ontwerpen van aanpasbare producten met een lange levensduur.

Op welke manier is uw aanpak innovatief?

Bij Vitsœ is ons doel om mensen in staat te stellen beter te leven, met minder spullen die langer meegaan. Wij stimuleren klanten om minder bij ons te kopen, omdat ze erop kunnen vertrouwen dat ze ook toekomst nog extra producten bij ons kunnen kopen als dat nodig is. We hebben zelfs gehoord dat klanten hun Vitsœ meubels in hun testament opnemen om ervoor te zorgen dat die in goede handen komen bij iemand uit de volgende generatie. Wetenschappers hebben ons een "sufficiency business" genoemd omdat we onze klanten stimuleren om alleen te kopen wat ze absoluut nodig hebben. Omdat we geen verouderde producten hebben waar we van af moeten, geven we ook geen korting en houden we geen uitverkoop. We proberen niet onze verkoopcijfers op de korte termijn op te drijven door nieuw kleuren of modellen te introduceren. Al onze nieuwe producten zijn zo veel mogelijk compatibel met onze oudere producten, en we ontwerpen nooit producten met die opzettelijk een korte levensduur hebben.

Welke impact heeft Triodos Bank op uw bedrijf?

Triodos Bank is een van de weinige financiële instellingen waarmee we samenwerken. Al in 1973 wees E.F. Schumacher er in 'Small is Beautiful' op dat hebzucht en jaloezie aan de basis liggen van de problemen van onze wereld. Wij willen samenwerken met degenen die voor meer altruïstische benadering kiezen. Toen in 2014 een terrein te koop stond in het Engelse Leamington Spa dat geschikt was voor ons nieuwe bedrijfsgebouw, besloten wij ons tot onze klanten te wenden voor de financiële ondersteuning van de eerste fase. We hebben eigen obligaties uitgebracht, de Vitsœ Bonds, waarmee we de bouw en inrichting hebben gefinancierd. Nadat we het gebouw betrokken hadden, hebben we Triodos Bank benaderd of zij ons konden ondersteunen in de volgende fase van onze groei. We hebben ook gesprekken gevoerd met andere banken, maar diep van binnen beseften we dat alleen Triodos Bank echt begrijpt wat we willen bereiken.

Welke impact heeft uw bedrijf op de sector?

In een door trends gedreven wereld houdt Vitsœ zich als product en als bedrijf bewust verre van alle trends. Maar het ironische is dat we zeer populair zijn in de designwereld. En ook in de muziekwereld. Zo is er bijvoorbeeld een mooie foto van David Bowie in kleermakerszit met op de achtergrond zijn Vitsœ stellingkasten. Wat ons onderscheidt van de rest van de sector is dat we wereldwijd intensief contact houden met onze klanten, zowel online als via onze winkels, waardoor we in meer dan 60 landen een rechtstreekse relatie met onze klanten hebben.

In mijn visie zijn we in wezen geen meubelbedrijf, hoewel we natuurlijk wel meubels maken. Als je met onze klanten praat, hoor je dat we hen een betere kwaliteit van leven bieden. We verrijken een aspect van hun leven dat vaak stressvol is: de inrichting van hun woning. Zij vertrouwen erop dat Vitsœ goed voor zijn klanten zorgt.

Welke impact heeft uw bedrijf op de samenleving?

Onze bedrijfsactiviteiten zijn gebaseerd op het principe dat we een positieve bijdrage moeten leveren aan het algemeen belang. Dat betekent dat we het belang van onze hele gemeenschap in het oog houden: onze buren, medewerkers, leveranciers en klanten. Dit wordt ook tot uitdrukking gebracht door ons nieuwe hoofdlocatie in Leamington Spa. Al onze leveranciers bevinden zich in een straal van 90 minuten rond ons nieuwe bedrijfsgebouw, waardoor er een compact industrieel cluster is. Ons gebouw heeft bewust een transparant ontwerp: voorbijgangers kunnen naar binnen kijken en wij naar buiten. We willen verbinding zoeken met de lokale gemeenschap waarvan we deel uitmaken, waaronder de vele lokale scholen, colleges en universiteiten die onze toekomstige medewerkers opleiden.

We hebben een gebouw ontworpen waarin de mens centraal staat. Het gebouw is gemaakt van natuurlijke materialen en zo ontworpen dat er volop natuurlijke lichtinval en natuurlijke ventilatie is. Het is ontworpen om gesprekken te voeren, om zo de noodzaak van formele vergaderingen te verminderen en toevallige ontmoetingen te bevorderen die ervoor zorgen dat dagelijkse problemen spontaan worden opgelost.

Op welke manier deelt Triodos Bank uw visie?

Triodos Bank gelooft terecht dat People, Planet en Profit samengaan en dat sluit nauw aan bij visie van Vitsœ. We moeten organisaties zien te vinden die zich inzetten voor het welzijn van mensen en onze planeet. Helaas zijn dat er veel te weinig. Natuurlijk moet een bedrijf wel winst maken, net zoals een mens zuurstof, voedsel en water nodig heeft, om te overleven. Maar winst moet niet de bestaansreden van een bedrijf zijn. Alle bedrijven moeten een missie hebben die verder gaat dan eigenbelang. Waar wij naar streven – en wat volgens mij ook de kracht is van Triodos Bank – is om op basis van goede motieven goede dingen te doen en tegelijkertijd zoveel mogelijk mensen een duwtje in de goede richting te geven. Alleen zo kunnen we erin slagen om de wereld te verbeteren.