Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren gebruiken wij cookies. Door verder te gaan stemt u hiermee in. Voor meer informatie, lees ons Cookie Statement

Overige ontwikkelingen

Aanhoudende winstgevendheid

Na een stijging van de winst met EUR 0,7 miljoen in 2011 en een daling tot EUR 0,5 miljoen in 2012, herstelden de winsten van Triodos Private Banking zich tot EUR 0,7 miljoen in 2013.

De winstgroei was voornamelijk het gevolg van lagere exploitatiekosten. Een in 2011 uitgevoerd uitgebreid klanttevredenheidsonderzoek bleek dat steeds meer klanten behoefte hebben aan een pro-actief en persoonlijk contact waardoor de uiteindelijke productkeuze maximaal passend wordt. Tegelijkertijd bleek uit het onderzoek dat onze efficiency verder kon worden verbeterd.

Het jaarverslag 2012 beschreef de strategische doelstelling om meer onderscheid te maken tussen enerzijds particulieren en anderzijds sociale organisaties zoals religieuze instellingen, stichtingen en charitatieve instellingen. Die benadering wierp in 2013 vruchten af. Door het onderscheid kon een aanzienlijke efficiencyverbetering in de dienstverlening worden gerealiseerd en relatiebeheerders zich meer specialiseren. Daarmee was het ook mogelijk de aanzienlijke klantengroei op te vangen met de bestaande groep van medewerkers.

Dit effect werd met name zichtbaar bij het team dat particulieren bedient die ten minste EUR 500.000 bij Triodos Bank onderbrengen. Het beheerd vermogen en het aantal klanten van Triodos Bank in dit segment vertoonden een aanzienlijke groei.

In België zijn de resultaten van Private Banking en Particulier Bankieren volledig geconsolideerd in de cijfers van de Belgische vestiging.