Om uw bezoek aan onze website te optimaliseren gebruiken wij cookies. Door verder te gaan stemt u hiermee in. Voor meer informatie, lees ons Cookie Statement

Een referentiepunt voor de duurzame banksector

De voordelen van duurzaam bankieren toont Triodos Bank niet alleen via haar financieringsactiviteiten. De bank wil ook in bredere zin laten zien dat geld via het banksysteem op een bewuste manier kan worden ingezet. Zodat geld een positieve verandering kan bewerkstellingen en bijdraagt aan een samenleving met levenskwaliteit. Triodos Bank hoopt zo ook andere banken te inspireren.

De Belgische vestiging vierde in 2013 haar twintigjarig bestaan en maakte van de gelegenheid gebruik om haar positie als referentie voor duurzaam bankieren verder zichtbaar te maken. De vestiging nodige daartoe de Britse econoom Tim Jackson uit op de klantendag. Hij sprak daar over het thema ‘welvaart zonder groei’.

De Duitse vestiging organiseerde twee belangrijke duurzaamheidsevenementen voor particulier en zakelijk publiek. Bovendien ondersteunde de vestiging de inspanningen van Frankfurt om de titel ‘Eerlijke Handelshoofdstad van Duitsland’ te winnen. Deze titel wordt eens in de twee jaar toegekend.

Triodos Bank bevordert en neemt deel aan het bredere debat over de transitie naar een duurzame economie en over de rol die duurzaam bankieren daarbij kan spelen. De bank deed dit in 2013 via talloze evenementen, online communicatie en persoonlijke gesprekken. In Nederland is de uitreiking van de jaarlijkse Hart-Hoofdprijs een belangrijke gebeurtenis geworden in de duurzame sector. De prijs wordt uitgereikt voorafgaand aan de Hart-Hoofddag die op verschillende locaties in het hele land wordt georganiseerd. Tijdens deze dagen ontmoeten klanten van Triodos Bank ondernemers die met hun spaargeld worden gefinancierd. Die ontmoetingen vinden plaats bij de ondernemingen zelf.

De bank heeft gereageerd op een Europees ‘groenboek’ over langetermijnfinanciering. De bijdrage werd geleverd samen met andere duurzame banken.

De Spaanse vestiging werkte 2013 aan vergroting van de naamsbekendheid. Ook droeg de bank zorg voor uitgebreide media-aandacht over impact van haar activiteiten. De vestiging nam deel aan ongeveer 145 publieke evenementen en beurzen.